Uwaga!


Wszystkie teksty zawarte na blogu Aleksandrowe myśli, chronione są prawem autorskim [na mocy: Dz.U.1994 nr24 poz.83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych]. Kopiowanie treści, choćby fragmentów oraz wykorzystywanie ich w innych serwisach internetowych, na blogach itp itd wymaga pisemnej zgody autorki bloga.

Translate

Łączna liczba wyświetleń

Zostań, jeśli kochasz, Gayle Forman


"Umieranie jest proste. To życie jest trudne." 

Taka myśl rodzi się w głowie siedemnastoletniej dziewczyny Mii, która w tragicznym wypadku samochodowym traci całą rodzinę: mamę, tatę i młodszego brata. W oparciu o jej doświadczenia i opisywaną traumę, muszę przyznać jej rację. Życie ze świadomością okrutnej straty może być nie do zniesienia. Życie w przeraźliwej pustce, bez najbliższych jest nie do wyobrażenia i nie do przeżycia. W takim wypadku śmierć, rozpatrywana w kategorii dołączenia do rodziny, wydaje się być łatwą decyzją, prostą drogą i jedynym sensownym wyjściem z bólu i cierpienia.

Mia trwa w stanie śpiączki, dziwnego, nierealistycznego zawieszenia pomiędzy życiem, a śmiercią, gdzie w czysto metafizycznym sensie musi rozpatrzyć swoją pozycję i dokonać zupełnie realnego wyboru: pozostać wśród żywych czy połączyć się z rodziną w krainie wiecznej szczęśliwości.

"Nie tak miało być. Nie tak miało wyglądać moje życie."

Życie Mii poznajemy w dwóch płaszczyznach, jako wspomnienia szczęśliwego dzieciństwa, ukwieconego miłością, akceptacją, harmonią i muzyką oraz poprzez tragiczny obraz rzeczywistości, w której przyszłość spływa z krwią tragicznie zmarłych bliskich. Dziewczyna musi rozstrzygnąć co będzie dla niej najlepsze, musi podjąć najtrudniejszą decyzję swojego nastoletniego życia. Na jej podświadomą decyzję próbuje wpłynąć dalsza rodzina, która stawia się w szpitalu u jej boku. Próbują namówić ją do walki, uświadamiają jej jak ważna jest dla nich, co może jeszcze osiągnąć i czego pragnęliby dla niej rodzice. Jest jeszcze jedna osobą, której wsparcie może okazać się decydujące. To chłopak Mii, Adam. Czy poradzi sobie z tak trudnym zadaniem? Czy namówi Mię do pozostania we własnym ciele i własnym życiu?

Gayle Forman wywołuje u czytelnika emocje przez duże E. Podczas lektury książki "Zostań, jeśli kochasz" bardzo mocno zaangażowałam się w opowieść Mii i ogromnie przeżywałam jej poczucie straty, żałoby, bólu, cierpienia, strachu przed wzięciem odpowiedzialności za swoje okaleczone życie. Towarzyszyłam jej w trudnej drodze wyboru i byłabym w stanie zaakceptować każdą, absolutnie każdą decyzję. W empatycznym porozumieniu bardzo dobrze wyobraziłam sobie targające nią uczucia i dylematy.

Gayle Forman jest dość oszczędna w słowie (ale nie w przekazie), przez co powieść jest bardzo skoncentrowana i nastawiona wyłącznie na uświadomieniu czytelnikowi jak wiele zależy od miłości, przyjaźni, wsparcia rodziny i umiejętności przyjmowania życia takim, jakie jest z całym jego bagażem złych, okrutnych oraz dobrych i wspaniałych doświadczeń i emocji. Nie każdy przeżyje dokładnie to co Mija, ale każdy zostanie postawiony przed trudnymi wyborami, które zdefiniują nas jako członka społeczeństwa, jako człowieka.

"Zostań, jeśli kochasz" to przejmująca opowieść o prawdziwym życiu, prawdziwych problemach, trudnych wyborach i potędze miłości.







Gayle Forman "Zostań, jeśli kochasz", tł. Hanna Pasierska, Nasza Księgarnia, Warszawa 2014





Za wzruszenia przy lekturze dziękuję Pani Dagmarze reprezentującej wydawnictwo Nasza Księgarnia :)))) Dziękuję za okazane zaufanie :)



29 komentarzy :

  1. Powieść jest przepiękna! Przeczytałam w ciągu kilku godzin! Polecam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę już mam, ale jeszcze jej nie czytałam, lecz zamierzam szybko to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najpierw usłyszałam o filmie, a dopiero później o książce, ale mam w planach i to i to. Ale najpierw zacznę od książki :)
    http://pasion-libros.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to dobra droga :) Ja też mam zamiar oglądnąć film :)

      Usuń
  4. Zwiastun filmowy zachęcił mnie do poszukania tej książki a Twoja recenzja jeszcze bardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też najpierw usłyszałam o filmie. Ale z chęcią najpierw przeczytałabym książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mogę jej ominąć :) Trudne wybory i potęga miłości to moja tematyka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I moja. Historie o prawdziwych problemach to historie dla mnie.

      Usuń
    2. Z czystym sumieniem polecam Wam lekturę tej książki :)

      Usuń
  7. Raczej nie porywam się na takie lektury, ale tej powieści dam szanse, bo mimo że nawiązuje do stereotypowych treści, to jednak potrzebuję wielkich emocji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak z ta książką jest, że wydaje się być sztampowa ale podczas lektury nie ma to znaczenia.

      Usuń
  8. O tej książce wiele już słyszałam. Prawie każdy ją chwali. Nie pozostaje mi nic innego jak wreszcie dać jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy dość podobny gust więc myślę, ze się nie zawiedziesz...

      Usuń
  9. I książkę chcę przeczytać, i film chcę obejrzeć, ale na razie to mi brakuje nawet czasu na czytanie lektur i odrabianie lekcji. Jeśli trafi się okazja, to na pewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na szczęście mam odrobinę więcej czasu na przyjemności :)

      Usuń
  10. Juz wiem jakiej książki brakuje na mojej półce ;)

    Drugastronaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. "Zostań jeśli kochasz" to książka którą muszę przeczytać i to jak najszybciej! Wiele czytałam o niej dobrych opinii, a po przeczytaniu Twojej mam coraz większą ochotę na tę powieść! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam wrażenie, że ta książka może być depresyjna. Czy jednak się mylę? Rzuciła mi się już w oczy, ale bliżej jej się nie przyglądałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Depresyjna może z początku, później następuje eksplozja nadziei :)

      Usuń
  13. Wróciłam z tą książką z targów i mam w stosunku do niej wielkie oczekiwania. Twoja rekomendacja bardzo mi się podoba i daje nadzieję na dobrą lekturę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wielką nadzieję, że Twoje oczekiwania zostaną zaspokojone :P

      Usuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiane komentarze :)
Wszystkie czytam i staram się odpowiedzieć na każde pytanie.
Pozostawiam sobie możliwość usuwania Spamu i komentarzy wulgarnych czy obraźliwych...


Administrator strony Aleksandrowe myśli korzysta z systemu komentarzy Disqus. Adresy IP i adresy e-mailowe są przechowywane przez administratora Disqus'a. Zakładając stronę na platformie Disqus wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Aleksandrowe myśli © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka